Wifi problemen hebben we allemaal wel eens. Die zijn meestal eenvoudig op te lossen. Hieronder staan een aantal tips om Wifi problemen op te lossen:
- Vliegtuig modes in en -uitschakelen
- Je modem/router of Wifi-extender even een minuut uitzetten en weer inschakelen
- Je draadloze netwerkkaart verwijderen in Windows apparaatbeheer en daarna weer automatisch laten installeren.
Er zijn nog veel meer trucjes om een Wifi-storing op te lossen, maar veel trucjes zijn alleen weggelegd voor computerbeheerders. Ondanks de eerder opgedane ervaring kan men nog wel een verrast worden door een Wifi-storing die helemaal niet oplosbaar lijkt. Recentelijk deed zich bij de Sneekernet ict helpdesk zo’n storing voor. Het was voor ons ook even zoeken, maar uiteindelijk is het probleem opgelost.
Waar is mijn WIFI netwerk?
Een laptop had op meerdere locaties wifi verbinding, behalve thuis. Na het opvolgen van het advies om de laptop via de mobiele telefoon te laten internetten lukte dat eerst wel en later ook niet meer. Dit probleem werd een uitdaging, want als eerste vraag je jezelf af waarom het op de ene locatie wel werkt en op je thuislocatie niet. Bovendien functioneerde een week geleden de Wifi probleemloos op alle bekende locaties.
Dit probleem manifesteerde zich nadat het Wifi netwerk thuis niet vindbaar was, terwijl alle beschikbare wifi netwerken in de buurt wel werden getoond. Ook de mobiele telefoon waarbij wifi-sharing was aangezet verscheen niet meer. We begonnen met een aantal basis stappen voor het troubleshooten, maar al gauw bleek dit een speciaal gevalletje te zijn. Zelfs de uitgebreide Wifi-netwerk analyse van Windows 10 gaf niet genoeg informatie om het probleem succesvol te adresseren. Na een redelijke tijd met het wifi-probleem bezig te zijn geweest krijg je het gevoel, we hebben nu toch wel alles gedaan wat mogelijk is? De moed begint inmiddels een klein beetje in de schoenen te zakken. Dan is er de doorbraak: Het wifi-kanaal op de router stond op de hoogste waarde ingesteld: kanaal 13. In de eigenschappen van de Wifi adapter troffen we een instelling met de naam: ‘Region’ aan, die als volgt was ingesteld: ‘channel #1-10’. Via de drop-down menu kon je een andere ‘Region’ selecteren, zoals de ‘channel # 1-13’. Direct na deze verandering werd het eigen Wifi netwerk plots weer zichtbaar en werkte het internet weer.
Niemand weet hoe deze instelling op de verkeerde ‘Region’ is terechtgekomen, bovendien waren alle netwerk adapters meerdere keren gereset, dat stelt automatisch de fabrieksinstellingen weer in. Indien uzelf een dergelijk Wifi probleem treft, waarbij een Wifi netwerk niet wordt weergegeven maar andere wel, dan kunt u na het lezen van dit artikel het probleem sneller oplossen. Let wel, niet alle Wifi adapters maken gebruik van de ‘Regions’ eigenschappen.