De Apple computer met de M1 processor is razend snel. Het techbedrijf heeft een groot voordeel op haar concurrenten, omdat het zowel de hardware als de software fabriceert. Apple heeft gezorgd voor een vloeiende transitie van Intel software naar de nieuwe M1 architectuur door Rosetta 2 ervoor te ontwikkelen. Maar ruim een jaar na de M1 chip introductie stuitte Sneekernet ICT op een ernstig compatibiliteitsprobleem.
De draaiende strandbal
Als je nieuwe Apple met de M1 chip je continue laat wachten door een draaiende strandbal en het systeem niet meer vooruit of achteruit gaat dan zinkt de moed al gauw in de schoenen en dan zeggen alle die mooie verhalen over de snelle M1 je helemaal niets meer. Dit scenario trof Sneekernet ICT aan bij één van zijn klanten.
Ten einde raad
De klant was ten einde raad en wenste zelfs zijn nieuwe M1 computer weer terug in te ruilen voor een Intel Mac. Dit heeft Sneekernet ICT voorkomen, want de voorsprong in techniek met de M1 chip is erg groot, zou de klant terug gaan naar de Intel architectuur dan zou de klant binnen 2 jaar opnieuw moeten investeren.
De tanden erin
Als eerste is ervoor gekozen om de NAS server te vernieuwen, daar was het apparaatje eigenlijk ook aan toe. Maar die vernieuwing bracht geen soelaas, hetzelfde ernstige probleem kwam weer terug. Zelfs een schone herinstallatie van de nieuwe Apple computer met een andere datamigratie methode die verkwam dat verouderde apps en systeem bronnen werden overgezet naar de nieuwe Apple computer bracht ook niet de oplossing. Na al deze werkzaamheden kregen we meer duidelijkheid over de omstandigheden wanneer het strandbal probleem zich voordeed. Dat stuurde ons in de richting van de Synology NAS.
Apple M1 en Synology
Een Synology is een krachtige NAS die ongekende mogelijkheden heeft. De communicatie tussen de Synology NAS en Apple M1 leek eerder in orde te zijn, maar onder bepaalde omstandigheden deed zich het strandbal probleem voor. Door de aard van het werk kwamen deze omstandigheden erg vaak voor waardoor de situatie niet meer werkbaar werd. Sneekernet ICT heeft de oorzaak gevonden en het probleem verholpen via systeem aanpassingen in de Synology, sindsdien heeft de klant ongestoord kunnen werken en vol gas kunnen geven met de nieuwe Apple apparatuur.
Heeft u ook netwerk problemen, contact ons!